Wellness Valley waar wellness thuis hoort

Romagna en de Riviera zijn altijd bij de belangrijkste toeristische bestemmingen geweest. De oorsprong van dit fenomeen gaat terug tot in de 19de eeuw, hoewel de vorm duidelijk veranderd is. Vandaag is Romagna niet langer de 'fabriek van het plezier' vol disco's en clubs. De Riviera is volwassen geworden. In 2013 beschreef een Engelse journalist Rimini (en daarmee de hele Romagna) als volgt:

Engelse toeristen verwaarlozen vaak het achterland van Rimini, maar hier kan je alles vinden wat je wilt uit Italië: cultuur, zon en veel oude dorpjes verspreid in de heuvels.

Een hedendaagse vakantie betekent het beleven van ervaring bestaande uit vele ingrediënten, en hiervan is wellness een van de aspecten die steeds vaker wordt nagestreefd bij het plannen van een vakantie. Maar wat betekent dat, een wellness-vakantie beleven? Het betekent wellness ervaren in al zijn aspecten, een actieve vakantie beleven, het grondgebied en zijn geschenken ontdekken, van eten en wijn tot kunst en cultuur, en genieten van de kwaliteit van het leven dat men daar kan beleven.
En het is in de zonnige Romagna dat we ons thuisland vinden, het hart van Wellness: de Wellness Valley.

Het Wellness Valley Project

Geboren in 2002 in de vooruitziende geest van Nerio Alessandri, begint het project vanuit het territorium en zijn uitmuntendheid.
De Wellness-Valley is het initiatief dat van Romagna het eerste internationale district van expertise op het gebied van wellness en levenskwaliteit wil maken, beginnend met de versterking van het menselijke, sociale, historische, artistieke, natuurlijke en gastronomische erfgoed van het gebied.

De president en stichter van Technogym heeft de belangrijkste belanghebbenden van de regio bij de Wellness Foundation betrokken om Wellness te promoten. Wellness staat de mens toe zijn of haar eigen evenwicht te vinden dank zij de combinatie van constante lichaamsbeweging, gezonde voeding en een positieve mentale aanpak. Wellness was al in het DNA van Romagna geschreven, met zijn zachte landschappen, goed eten en mensen die zich toewijden aan gastvrijheid. Alessandri heeft het naar boven laten komen door het op een heel specifieke plaats te verbeteren, de Wellness Vallei.

Hier kunt u genieten van een nieuwe vakantie-ervaring, met wellness als de juiste mix van goed eten, goed slapen, zich beschermd voelen, ontspannen en actief zijn. Dit alles is vertaald in een goed bepaald toeristisch product, Wellness Valley - Romagna Benessere, het resultaat van een nauwkeurig certificeringsproces van het wellnessaanbod in Romagna. Om onderdeel te worden van dit circuit, moeten de structuren voldoen aan specifieke criteria die vervolgens worden gecontroleerd door een gekwalificeerde certificeerder. In de Wellness Valley kan u een 360° wellness-ervaring beleven: hotels, stranden, kunststeden, wijn- en gastronomische routes, sport, spa's. Iedereen kan de best passende vakantie voor zijn behoeften samenstellen, altijd met wellness in gedachten.

Een vakantie in de Wellness Valley

TREK&BIKE: actieve ontdekking
De beste manier om een gebied te verkennen, is door de auto te laten staan, de meest populaire wegen te verlaten en te vertrouwen op uw eigen benen of op een fiets. De Wellness-Valley, met zijn vlaktes, heuvelachtige hellingen, natuurparken en historische locaties, is perfect voor dit soort actieve ontdekkingen.

Romagna is historisch gezien een regio die zich toelegt op fietsen, zoals blijkt uit de grote kampioenen die in dit land geboren worden, van Ercole Baldini tot de "piraat" Marco Pantani. Een ander voorbeeld zijn de fietspaden, ongeëvenaard in Italië: 8000 kilometer voor liefhebbers, tussen wegen en onverharde paden, waarvan 2.000 in de Wellness Valley.

De fietsroutes bieden een enorme variatie, van baan- en off-road routes om nog meer in de schoonheid van het gebied te duiken in het langzame fietstempo: van de heuvels tot de fietspaden met uitzicht op zee, langs de dorpen rijk aan geschiedenis. U kan ook te voet door de Wellness-Valley wandelen, u moet enkel voor uw uitrusting zorgen en de juiste route kiezen. Hiervoor is de gids TREK & BIKE beschikbaar, gemaakt in samenwerking met de LAG's (lokale actiegroepen) en de APT van de regio Emilia-Romagna: de beschreven routes bereiken alle belangrijke locaties tussen de kust, het achterland en de Apennijnen.
Niet alleen zand
De stranden van de Riviera Romagnola enkel als zand, zon en zee beschrijven, zou beperkend zijn. In Rimini hebben veel badinrichtingen zich trouwens verenigd om wellnessstranden te creëren: tussen juni en september vinden meer dan 1000 evenementen plaats gericht op natuur, gezondheid en harmonie. Yoga, pilates, posturale gymnastiek, Feldenkrais en Tai Chi zijn slechts enkele van de voorgestelde activiteiten, allemaal in de naam van evenwicht. De eenheid tussen lichaam en geest en die van de omringende natuur wordt vertegenwoordigd door de zee.

Naast de wellness-disciplines, mag lichaamsbeweging nooit ontbreken en daarom zijn onze beste stranden uitgerust om een ongeëvenaard sportaanbod te bieden, zoals in de Fantini Beach Club van Cervia met zijn 10 zandspeelplaatsen en basketbalvelden. Maar de mogelijkheden eindigen hier niet. U kunt ook watersporten beoefenen zoals zeilen, surfen, zwemmen en duiken. Wie graag op het ritme van muziek trapt, kan zich inschrijven voor Group Cycling-lessen terwijl wie zich aan meer ontspannende activiteiten wil wijden, kan kiezen voor gymnastiek of yoga.

Vakantie als fitnessverjonging
Wellness Valley is, met zijn 12 thermale resorts, ook ideaal voor iedereen die de vakantie beschouwt als een speciaal moment om zich aan gezondheid en schoonheid te wijden. Omringd door ongerepte parken of heuvels of kunststeden, de rode draad van deze structuren is de voortreffelijkheid van het aanbod. Naast de traditionele revalidatieroutes in de Wellness vindt u in de Valley-spa ook wellness- en beautycentra die de laatste nieuwigheden bieden op gebied van schoonheid en anti-aging. De producten die gebruikt worden voor schoonheidsbehandelingen zijn gebaseerd op natuurlijke lokaal geproduceerde extracten voor authentiek en duurzaam welzijn.

Romagna, meer dan stranden

Als we bedenken dat de belangrijkste centra van Romagna een tweeduizend jaar oude geschiedenis van hebben, is het gemakkelijk te begrijpen hoe rijk dit land is aan onschatbare rijkdommen. Er zijn 9 monumenten ingeschreven op het Werelderfgoed, waarvan de meeste zich in Ravenna bevinden, maar ook de andere kunststeden zoals Rimini, Cesena, Forlì en Ravenna bieden historische, artistieke parels. Erfgoed zoals de klokkentoren van San Mercuriale en de kathedraal met zijn klooster verborgen in de buitentuin, zijn zeker een bezoek aan Forlì waard. Cesena herbergt de Malatesta-bibliotheek, het enige voorbeeld van een humanistische bibliotheek van het klooster die perfect bewaard is gebleven voor wat betreft de structuur, het meubilair en de bibliotheekuitrusting. Daarom heeft UNESCO het onder zijn bescherming opgenomen.

Rimini, een stad die dateert uit de Romeinse tijd, biedt buitengewoon artistiek bewijs van zijn oorsprong, zoals het huis van de chirurg, de Tiberiusbrug, de Boog van Augustus en de Malatesta-tempel, met werken van wereldberoemde Italiaanse schilders, van Giotto tot Piero della Francesca. De historische en schilderachtige schoonheid van de Wellness Valley komt ook tot uiting in de dorpen, forten en kastelen die vanaf de top van de heuvels al millennia hun ogen naar de zee keren. Hier is levende wellness echt en de kwaliteit van het leven wordt gecertificeerd door het internationale netwerk van Good Living Cities en de Slow City-beweging.

De kunst van goed eten

De identiteit van de Wellness Valley is sterk verbonden met het gebied; lekker eten kan daarom niet genegeerd worden. Het land van Romagna is altijd royaal geweest met zijn inwoners en rijk aan uitstekende producten: vandaag biedt het 41 DOP- en IGP-certificeringen, evenals 15 Slow Food Presidia.

Voeding is een fundamenteel onderdeel van Wellness; voedsel brengt gezondheid en welzijn, maar goed eten is een vorm van kunst. Pellegrino Artusi, de beroemde Romagna-man uit het verleden, was zich terdege bewust van dit feit. Pellegrino Artusi is de erkende vader van de Italiaanse keuken, auteur van het verdrag dat de Italiaanse gastronomie heeft opgericht: "Wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten". Vandaag wordt zijn herinnering levend gehouden door Casa Artusi, een echt centrum van de gastronomische cultuur, bijna een tempel die het culinaire woord verspreidt: voedsel, zelfs het eenvoudigste, moet met kunst worden voorbereid omdat het alleen op deze manier echt gezond zal zijn.

Niet te missen evenementen in de Wellness Valley

In het voorjaar - fantastisch fietsen met de Granfondo Nove Colli, een niet te missen afspraak voor alle professionals en fietsliefhebbers. In de laatste editie streden 12 duizend deelnemers uit 48 landen op de wegen van Romagna.

In de maand mei, wordt Wellness in al zijn aspecten gevierd met de Wellness Week. De wellnessweek en een gezonde levensstijl zijn gepromoot door de Wellness Foundation: 10 dagen gewijd aan sport, kunst en cultuur, voeding, lichaamsbeweging en gezondheid met meer dan 300 evenementen in heel Romagna. Een geweldige showcase waarin de regio het beste van zichzelf biedt in termen van kwaliteit van leven, een intense periode waarin men de wellness met de hand aanraakt, waarin men de wellness inademt.

Nog een viering van wellness, meer gericht op sport en fysieke activiteit, is Rimini Wellness, dat al sinds altijd het internationale podium was voor nieuwigheden en nieuwe trends in sport en welzijn op 360 graden met nevenevenementen waarbij de hele Riviera Romagna betrokken is, waaronder de Wellness-Valley.

In de Wellness-Valey hebben we alles om Wellness om te zetten in een echte ervaring of gewoon een vakantie.