Hoe je het hele jaar door je fietsprestaties verbetert

Met de lente voor de deur legt MyCycling-coach Matt Rowe van Technogym uit waarom het hele jaar door werken met een Smart Trainer dé oplossing kan zijn om je prestaties permanent te verbeteren.
Seizoenswisselingen
In maart luidt de voorjaarsequinox in het noordelijk halfrond het begin van de lente en het einde van de winter in. Voor heel wat wielrenners en fitness-liefhebbers betekent dit beschikken over meer uren daglicht en buiten kunnen trainen. Buiten trainen tijdens de maanden met meer licht is natuurlijk verleidelijk, maar veel mensen kunnen dit niet vaker dan één of twee keer per week. Als wielrenner
"heb ik een trainingsprogramma dat heel wat uren per week in beslag neemt en tussen al mijn andere taken als lid van het MyCycling coaches-team en hoofd van mijn eigen coaching-bedrijf Rowe & King moet passen. Dit betekent dat voor mijn eigen training de nadruk op ‘kwaliteit boven kwantiteit’ ligt, omdat ik vaak tijd te kort kom, en dat ik regelmatig turbotrainingssessies op mijn programma moet zetten. Hetzelfde geldt voor mijn klanten. Ongeacht of ze sterker willen worden, sneller heuvels op willen of aan een fietsevenement of een wielerwedstrijd mee willen doen, voor mij komt kwaliteit altijd boven kwantiteit en gebruik ik een Smart Trainer om het verschil uit te maken."

Het leven van wielrenners bestaat niet alleen uit fietsen. Ze hebben ook vrienden, een gezin, een job enzovoort, en dus blijft er vaak maar weinig tijd over om te trainen en aan hun conditie te werken. Een sport zoals fietsen, vergt naast uithoudingsvermogen lange uren trainen op de weg om de nodige fysiologische prikkels te krijgen en echt te verbeteren. Als je rekent dat je je moet omkleden, je fietsbanden moet oppompen en de stad eerst uit en dan weer in moet rijden, ben je al snel 2 uur tijd kwijt voordat je klaar bent om te ‘trainen’.

Elke dag 2 uur vrij hebben, is een luxe die maar weinigen onder ons zich kunnen veroorloven. Dat verklaart waarom turbotraining, een nieuwe vorm van fietsen, overal in het land in opmars is. Trainen op de turbotrainer is weliswaar geen nieuw fenomeen, maar de in de nieuwe reeks Smart Trainers ingebouwde technologie, zoals Technogym’s MyCycling, heeft het indoor fietstrainen totaal veranderd en definitief verbeterd. Smart Training is slim trainen.

De routine

Neem bijvoorbeeld mijn eigen ochtendroutine, of de typische routine van een klant. Je ziet meteen dat een workout van 45 geprogrammeerde minuten meer fysiologische adaptatie opbrengt dan een fietstocht van 2,5 uur. Efficiëntie.

06:00 – De wekker gaat af.
06:10 – Fietsbroek, -sokken, - schoenen en hartslagmeter aan.
06:15 – De wielen van MyCycling beginnen te draaien.
06:25 – Je hart pompt, je begint te zweten, je bent klaar om te trainen.
06:40 – Halverwege de sessie vloeit het melkzuur door elke spiervezel van je benen.
06:55 – Afkoeltijd.
07:10 – Ontbijt.

Met het unieke TNT-systeem (Technogym Neuromuscular Training) kun je met MyCycling je smartphone en Smart Trainer gebruiken om de door de fietscoaches van Technogym opgebouwde workouts te volgen die op je eigen grenzen zijn afgestemd, en dit in nauwelijks een uur. Bovendien kun je je inschrijven voor een gepersonaliseerd 1-1 coaching-pakket met een coach zoals ik, waarbij elke sessie die je afwerkt zorgvuldig door een expert wordt afgestemd op je eigen, persoonlijke doel, je fysieke make-up en de trainingstijd die je ervoor kunt uittrekken. In minder dan 30 minuten per dag, 4 keer per week, heb ik wielrenners hun algemene conditie zien verbeteren, sneller, sterker en efficiënter zien worden.
Van alle kenmerken van een indoor trainer vind ik persoonlijk dat de allerbeste functie voor een wielrenner de unieke Pedal Printing van MyCycling is. Met deze functie kun je op je draagbare Smart Trainer elke pedaalslag meten, linker- ten opzichte van het rechterbeen, naar boven en naar onder. Met workouts aan een laag tempo kun je jezelf een efficiëntere pedaalslag aanleren en gelijkmatiger, van het begin tot het einde van de pedaalslag, kracht opbouwen, wat helpt om een snellere wielrenner te worden zonder meer vermogen te produceren!

Kortere en efficiëntere trainingstijden

De training

Start je training voor 2018 met behulp van de Pedal Printing-functie. De sessie duurt 45 minuten en is bedoeld om je efficiënte te verhogen en je kracht te ontwikkelen. Op een fiets kun je niet snel of sterk zijn als je zelf niet sterk bent, dus moeten alle trainingsprogramma's beginnen met het ontwikkelen van je kracht.
Probeer dit eens: 8 minuten geleidelijk aan opwarmen – opwerken tot 110% van je vermogenslimiet.
4 minuten 105% van je limiet met 60 rpm – 2 minuten herstellen met 60% van de 90 rpm-limiet.
Herhaal het hierboven beschreven 6-minutenblok in het totaal 5 keer.
7 minuten afkoelen.

Snel in shape voor de zomer? Train thuis met Technogym

Was de winterkou het excuus om niet te gaan trainen en ben je daardoor een paar kilo aangekomen? No ...